VAD ÄR UGC OCH VARFÖR SKA NI ANVÄNDA DET I ERA SOCIALA KANALER?

Har du noterat att företag fyller sina sociala kanaler med content producerat av sina kunder? Detta typ av content kallas för UGC (User-generated content) och spås vara det framtida sättet att marknadsföra sig på i sociala kanaler, framför allt för e-handlare. Nedan berättar vi mer om vad UGC är och varför ni bör dra nytta av det i era kanaler.

VAD ÄR UGC?

UGC kan vara alla olika typer av innehåll som exempelvis bilder, texter, videos och recensioner. Det viktiga är att innehållet ska ha producerats av användarna själva och visa på hur riktiga kunder använder era produkter eller tjänster och vad de tycker om dem.

VARFÖR UGC?

Men varför ska ni som företag då jobba med user generated content? Vi anser att det finns tre primära fördelar med UGC.

1. AUTENTICITET

Konsumenter upplever användargenererat innehåll (UGC) som mer autentiskt än innehåll producerat av varumärken själva. Att publicera UGC i era kanaler kan därför leda till att ert varumärke upplevs som mer autentiskt. Således får ert varumärke en ökad trovärdighet och gör att användare lättare kan relatera till er.

2. ÖKAD TILLIT

Oavsett om ert företag säljer produkter eller tjänster så vill konsumenter veta vad de betalar för. Desto mer digitala människors köpvanor blir, desto större press blir det på varumärken att vara transparenta med vad de faktiskt erbjuder. I en undersökning gjord av Reevoo svarade 70% att de litar mer på UGC än vanligt brandat content . UGC kan därför bidra till att öka ert varumärkes tillit och göra konsumenten mer säker på att genomföra sitt köp hos er.

3. STOR PÅVERKAN PÅ KUNDERS KÖPBESLUT

Sen en av de kanske viktigaste anledningarna – UGC har en stark påverkan på viljan att genomföra ett köp. Hela 79% säger att användargenererat innehåll har en stor påverkan på deras köpbeslut . Bra användargenererat innehåll i era sociala kanaler kan därför ha en stor påverkan på om en kund genomför sitt köp hos er.

HUR DU ANVÄNDER UGC FÖR ATT SÄLJA MER

Trots ovan nämnda fördelar med UGC är det i slutändan oftast en sak som är viktigast när du driver e-handel, att sälja produkter. Och detta är möjligt med en kombination av UGC och de smarta shoppingverktygen som finns tillgängliga på flera sociala medier-plattformar.

Se först och främst till att välja innehåll från era kunder som väcker ett ha-begär av era produkter eller tjänster. Ett exempel kan vara om du är en e-handel som säljer kläder. Du kan då reposta en kund som lagt upp en inspirerande bild iklädd något av era plagg. Det viktiga är att se till att bilden går i linje med ert varumärke och att den ger värde till era följare. Innehållet fungerar då som marknadsföring för er produkt men ger också värde till era följare med inspiration på hur de kan styla plagget. Användare får även en bild av hur produkten kan se ut i verkliga livet, vilket kan vara en bidragande faktor till att kunden genomför ett köp.

ANVÄND SHOPPINGTAGGAR

För att förenkla kundens köpresa och maximera er försäljning ska du se till att använda UGC tillsammans med shoppingtaggar som finns tillgängliga på exempelvis Instagram. På så sätt kan kunden se den aktuella produkten taggad direkt i bilden, bli inspirerad och få ett ha-begär, och sedan gå vidare och köpa den direkt på hemsidan. Kunden slipper leta upp produkten själv och får en sömlös och enkel köpupplevelse, vilket i slutändan kan leda till ökad försäljning.

IMPLEMENTERA UGC I DIN E-HANDEL

Vill du ta steget längre kan du även börja implementera UGC på din hemsida. Konsumenter är nämligen 6 gånger mer troliga att köpa produkten om den inkluderar bilder från sociala medier . Se därför till att inkludera innehåll från era kunder även på själva produktsidan, för att se till att kunden genomför sitt köp när när du väl drivit in den på hemsidan.

ugc-1024x477

HUR DU KOMMER IGÅNG MED UGC

Har ert företag inte börjat använda UGC än – är det hög tid nu! Skapa en hashtag som är unik för ert varumärke och uppmana era kunder att använda den för att få synas i era sociala kanaler. Ni kan exempelvis skicka med hashtagen i samband med att ni skickar ut ordrar eller sänd ut ett mailutskick där ni uppmanar kunder att använda hashtagen. Ni kan även anordna en tävling på era sociala medier där användarna kan vinna ett pris om de laddar upp en bild med era produkter och använder hashtagen.

Ni kan sedan följa hashtagen och spana efter innehåll som passar ert varumärke och flöde. Glöm inte heller att kolla i inlägg som ni är taggade i, vilket användare ofta gör för att specifiera vart produkter kommer ifrån. Se även till att hålla utkik om ni blir omnämnda i sociala medier – det är inte alltid användare taggar ert varumärke eller använder er specifika hashtag.

BRA att tänka på

  • Be alltid om godkännande från den som tagit bilden innan ni publicerar.
  • När ni publicerar, se till att personen som tagit bilden tydligt taggas. De flesta säger ja till att synas för att få mer exponering, så se till att skaparen syns. Detta gör också att andra användare ser att de kan få chansen att synas och kan bli inspirerade att producera eget content med era produkter eller tjänster.

källor

https://stackla.com/resources/guides/the-future-of-ecommerce-creating-authentic-shoppable-content-experiences/

https://www.socialmediatoday.com/news/why-shoppable-ugc-is-the-future-of-ecommerce-experiences/598994

https://blog.hootsuite.com/user-generated-content-ugc/

https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/04/28/user-generated-content

Tillbaka till bloggen