Google Analytics 4: det här händer och det här behöver du göra nu
Utmaningarna i vår bransch har minst sagt varit många på senare tid med allt mer fokus på användarnas integritet - och detta är antagligen bara början. Snart sker ytterligare en stor förändring.
I oktober 2020 introducerades Google Analytics 4 på marknaden. Verktyget i sig är alltså ingen nyhet men det är antagligen bara en bråkdel av alla användare av Universal Analytics som redan då började använda det aktivt. Men det kommer det snart att bli ändring på. Från och med 1 juli 2023 är Google Analytics 4 den enda versionen av Google Analytics som kommer att fungera. Det innebär att Universal Analytics (den version som de flesta utav oss är vana vid idag) kommer att sluta ta emot nya data, och ett halvår senare stängas helt.
Vad kommer hända nu?
Universal Analytics kommer att stängas av 1 juli 2023. Efter detta datum kommer inte någon nya data att samlas in i Universal Analytics. Som användare blir du som fortfarande vill använda dig av Google Analytics därmed tvungen att börja använda Google Analytics 4.
Den äldre versionen som vi använder idag är helt enkelt inte anpassad efter hur dagens kundbeteende ser ut. Det är på många sätt ett föråldrat system. Den nya versionen är därför bättre anpassad till den verklighet vi lever i idag. Den är anpassad efter hur moderna kundresor ser ut och tar samtidigt hänsyn till hur insamling av data sker med diverse privacy-regleringar.
Det är lång tid kvar till juli 2023, Behöver jag göra något redan nu?
Svar: JA!
Det är däremot ingen mening att drabbas av panik, men det är viktigt att ni redan nu börjar planera för förändringen som kommer. Det finns ingen anledning att vänta och vår rekommendation är att gå över till Google Analytics 4 så snart ni kan.
Överflyttningen är nödvändig för att inte gå miste om all historiska data innan dess att Universal Analytics stänger ner helt. Det är även viktigt att börja samla in data i Google Analytics 4 så tidigt som möjligt för att ha så mycket data som möjligt att tillgå i verktyget.
En annan stor fördel med att börja arbeta mer i verktyget så tidigt som möjligt är att du hinner bli bekväm med det nya gränssnittet och hur Google Analtycis 4 är uppbyggt. Det nya interfacet skiljer sig kraftigt och även en del termer skiljer sig från det vi är vana vid. Se till att vänja dig vid systemet helt enkelt.
På Daybright har vi redan hjälpt många företag att göra överflyttningen och samtidigt se över sin uppsättning av spårning, datainsamling, mätning och e-handelsspårning. Det är lätt att missa något, vilket kan bli kostsamt i slutändan. Vi hjälper gärna ditt företag så att överflyttningen går sömlöst och felfritt.
Behöver ni hjälp med er uppsättning i Google Analytics?
Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.
Vill du läsa mer om Google Analytics 4 så kan du göra det här