APPLE LANSERAR NYTT I IOS 15. HÄR ÄR NYA FÖRÄNDRINGAr SOM SKYDDAR DIN INTEGRITET
De flesta av oss känner till iPhones senaste iOS 14 uppdatering, men nu väntar en ny uppdatering, iOS 15. Den senaste uppdateringen påverkade vår bransch på många sätt, både på gott och ont, och nu väntar ytterligare en uppdatering. Temat för uppdateringen av iOS 15 håller samma tema som för iOS 14, integritet. Denna gång med fokus på e-post.
På Daybright är vi väl införstådda i ändringarna och även om de kan verka allvarliga, anser vi att de inte ska behöva påverka din strategi kring email marketing allt för mycket. Vi förespråkar en marknadsföringsstrategi där du ser till helheten för kundresan och vad hela din investering ger – inte vad ditt senaste mail genererade för open rate. I slutändan handlar allt om sista raden, vad du tjänar på dina insatser.
FYRA SAKER FÖRÄNDRAS MED IOS 15
En del av den nya uppdateringen är att Apple inte längre kommer mäta öppningsfrekvensen (open rate) på samma sätt som tidigare. En justering i hur mejlets innehåll läses in kommer ske. Det kommer troligtvis innebära att du ser en högre open rate än tidigare. Men kom ihåg, open rate är i första hand ett mätvärde som är intressant att jämföra. Så även om open raten blir högre, så är det jämförelsen med tidigare mail och med andra varianter som är det intressanta. Ett arbetssätt som således inte behöver förändras.
En annan negativ effekt är mätningen av konvertering. Likt senaste iOS-uppdateringarna blir detta ett slag i magen på alla som önskar se vilken intäkt som genereras. Vi kommer inte kunna lita helt på konverteringsmätningen, vilket gör att det blir betydligt svårare att mäta konverteringsfrekvens och liknande på e-postutskick.
Den tredje uppdateringen är att geolocation försvinner. Det har tidigare varit möjligt att skicka mejl anpassade efter var personen befann sig geografiskt, men denna möjlighet kommer nu att försvinna med den nya uppdateringen. Även om detta inte är en funktion som gemene marknadsförare använder, är det likväl en funktion som med rätt automation gett stor effekt för företag som bedriver en utspridd verksamhet nationellt eller internationellt.
Den sista stora delen av iOS 15 är en uppdatering av iCloud+ (Apples premiumvariant av iCloud). Här kommer Apple införa något de valt att kalla för mail privacy protection, vilket i stora drag innebär att man som användare kan skapa falska mailadresser som man använder utåt. Dessa vidarebefordrar sedan dina mail vidare till din privata mejladress. Detta för att på så vis slippa lämna ut sin privata adress. Effekterna för detta för oss marknadsförare blir att vi inte längre får tillgång till kundens riktiga data, utan snarare till en slags förklädnad som kundens nya e-postadress innebär.
Det är fortfarande en del frågetecken kvar kring uppdateringen av iOS 15, frågetecken vi antagligen inte kommer få svar på förrän uppdateringen har slagit igenom.
Apple har flyttat datumet för lanseringen av iOS 15 flera gånger. Men troligt datum är under andra halvan av september, med 15 september som första tänkbara datum.